Er is één tip die mijn vader mij gaf toen ik aan mijn carrière als ZZP'er begon, die mij altijd is bijgebleven. Het is enorm simpel maar heeft mij al heel veel tijd, werk en geld bespaard.
Heb jij een bepaalde dienst of product waarvoor jouw klanten per maand of per jaar betalen? Als jouw klant per jaar betaalt, dan gebeurt er waarschijnlijk dit: De klant neemt het product af, bijvoorbeeld op 10 juni 2024. De factuur voor het eerste jaar loopt dan van 10 juni 2024 tot 10 juni 2025. Op 10 juni 2025 stuur je dan de volgende factuur.
Prima. Maar als je meerdere abonnementen hebt lopen, moet je dus het hele jaar door weten wanneer iemand het abonnement is gestart en steeds rond die datum een factuur sturen.
De Gebruikelijke Oplossing
Nu denk je misschien: "Daar is al een oplossing voor, automatische incasso." En dat klopt, met automatische incasso hoef je hier niet bij na te denken, mits je dit al goed ingericht hebt.
Een Eenvoudigere Oplossing
Maar er is nog een veel eenvoudigere oplossing waar je geen enkel systeem voor nodig hebt. Dat is dit: Bij de eerste jaarfactuur laat je de datum lopen van 10 juni 2024 tot 1 januari 2025. En je past het bedrag van deze eerste factuur op deze periode aan. De eerstvolgende factuur laat je lopen vanaf 1 januari 2025 tot 1 januari 2026. Het gevolg? Al jouw abonnementsfacturen verstuur je op één moment in het jaar, namelijk het begin van het jaar.
Voordelen
Op deze manier bespaar je jezelf een hoop onderbrekingen door het jaar heen, en is het versturen van abonnementfacturen slechts een taak die je eenmaal per jaar hoeft uit te voeren. Omdat je alles in één keer kunt doen, heb je dit ook sneller gedaan en kost het je minder tijd.
Toepassing op Maandelijkse Facturen
Verstuur je ook abonnementfacturen maandelijks? Dan kun je dezelfde truc toepassen, maar dan per maand. Uiteraard kun je kijken of je je klanten kunt motiveren om per jaar te gaan betalen, dit is natuurlijk sowieso makkelijker dan per maand.
Conclusie
Door alle abonnementen op vaste momenten te factureren, bespaar je tijd en moeite gedurende het jaar. Dit vermindert de noodzaak voor het aanschaffen van een facturatiesysteem of automatische incasso, waardoor de drempel om te beginnen met het verkopen van abonnementen lager wordt. Het is een eenvoudige, maar effectieve manier om je administratie te stroomlijnen en je bedrijf efficiënter te runnen.